SLEVY

prosince 14, 2017

Blíží se období, kdy možná pod stromečkem najdete obálčičku s tučným obnosem. Peníze se na vás budou sypat ze všech stran, což znamená jediné; je na čase vyrazit na nákupy a všechno to tam rozházet jako král.

All I want for Christmas is SALE

Klasika. Nákupní centra budou praskat ve švech a dívčí záchodky nebudou stíhat. Průbojné matky s kočárky si budou razit cestu davy a najíždět lidem na nohy, staří lidé se budou křižovat a vykřikovat „To za nás nebylo, todecto.“ a puberťáci zaberou všechny lavičky v obchoďáku se svým prvním kafem ze Starbucksu, které jim vlastně nechutná, ale je kůl mít svoje jméno na kelímku, žejo…

Ale hlavně a především se budou v rozšířených zorničkách všech nákupu-chtivých jedinců odrážet červené nápisy - SLEVA.


Všude slevy! Všude všechno téměř zadarmo a já mám plnou kapsu peněz! Co když na mě nic nezbyde? Panika, co teď?

Teď se všichni hezky uklidníme, nasajeme vzduch do plic a povíme si, jak to se slevami doopravdy chodí. 


Půjdeme na to nejprve trošku obloukem, ale nebojte, má to smysl...

Obchody s oblečením mají v zásadě dvě kolekce za rok – jaro/léto a podzim/zima. Když kolekce přijde do obchodů, je vždy pěkně prezentována. Obchody jsou krásně naaranžované a je radost pohledět na úhledně vyskládané komínky triček. Za tuhle nádheru si ovšem zaplatíte plnou cenu.

V průběhu sezóny vyplyne napovrch, které kousky jsou nejprodávanější (bestseller) a které naopak leží v regálu už měsíce bez povšimnutí (worstseller).

Cílem každého podnikatele je vyprodat kolekci do příchodu té nové. To samozřejmě není kvůli worstseller zcela možné, ale pokud je vyprodanost kolekce nad 90%, může si obchodník gratulovat.  

1.fáze slev

Na konci sezóny, než přijde fáze výprodeje (nyní jsou to právě Vánoce), vyjede si obchodník jedním kliknutím prstíčku na správný čudlík seznam zboží seřazený podle prodejnosti.

Vezme si do ruky barevný fix a odspoda zaškrtne několik položek, které půjdou do největších slev, řekněme například 50%. Pak si vezme jinou barvu fixu a podtrhne dalších několik nejhůře prodávaných položek, které pofrčí do 30% a pak třeba ještě pár do 20%, aby se neřeklo.

Tak a je to.

Vyběhne před výlohu a celou ji polepí nálepkami VÝPRODEJ až 50%, SLEVY až 50%. Do výlohy nacpe plakáty, na figuríny navěsí obyčejná bavlněná trika (aby neodváděli pozornost od nálepek a plakátů), a v obchodě samotném se vyřádí nejvíce – cedulky, štítky, banery. Na stojany nacpe tolik zboží, kolik se na něj jen vejde. Musí totiž vyprázdnit sklad. Teď jde veškerá estetika stranou, tady jde o život.

Rychle přestaví obchod a těch pár ubohých stojanů se slevou umístí do zadní části obchodu, abyste si museli pěkně projít celým obchodem a měli šanci, že vaše ctěné očičko zavadí třeba i o nezlevněný kousek a přihodí ho k nákupu. Protože, to je to, z čeho je obchod živ. Na slevách, ještě nikdo nezbohatnul. Čím větší slevy, tím nižší nebo i nulovou marži z prodeje obchodník má. Takže, když si koupíte tričko s 50% slevou, je možné, že na něm obchod nevydělal ani korunu. Ale to je holt business baby.

Slevy jsou v podstatě výprodej skladu. Nikdo nechce, aby mu staré neprodané kolekce zavázely ve skladu, protože, když ji neprodáte na konci sezóny, šance na prodej prudce klesne. Navíc uskladnění stojí další nemalé kačky.

No, ale pozor, pozor, to máme za sebou teprve první fázi slev. Ač se to nezdá, tak takových fází během „doby výprodejů“ může být třeba deset. I když vy jako zákazník to neregistrujete, obchodník si velmi bedlivě hlídá poměr zlevněných a nezlevněných kusů ve vašich nákupech a podle toho pružně jedná - přidává či odebírá množství zlevněných kousků na ploše obchodu a až uzná, že nastal správný čas, přechází do další fáze...


2., 3., 4., až nekonečno…

Jak se sklad postupně vyprodává a první „odpadní“ zboží obchodník prodal, musí aktualizovat listiny položek a celý proces začíná od znovu. Prstíček na čudlíček a worstseller přesune tentokrát z 50% do 70% ty položky, které byly v 30% přesune do 50% atd. Navíc přijme několik nových položek do nejmenších slev. Že by do slev přihodil i nejprodávanější zboží (čili to nejhezčí a nejkvalitnější), na to rovnou zapomeňte.

A už si ten náš obchodník čipera běží vyměnit veškeré cedulky, nálepky, plakáty, trička a bůhvíco ještě na grandiózní a oslňující VÝPRODEJ až 70%!

A tak dále a tak dále, dokud nepřijde, zhruba někdy v únoru, nová jarňo-letní kolekce s kytičkami a pastelovýma barvami. Závoz nové kolekce znamená postupný konec slev. V poslední fázi už obchodník nepřemýšlí nad tím, co je dojná kráva a co ne a většinou celou kolekci pošle do slev, aby měl ve skladech místo pro novou. Pro obchodníka to znamená dny zúčtování. Jak si vedl, jak moc byl úspěšný - čili jak moc jste u něj nakupovali - a zjistí, zda nenastal čas zavřít krám a přihlásit se na pracák.

Tákže, co z toho pro vás plyne?

Asi tohle. Řekněme, že jste si vyhlédli epesní kabát, ale tu šílenou raketu, kterou za ni obchodník chce, nehodláte platit. Říkáte si, počkám si do slev, hehe, a pak si ho koupím za půlku, hehe. A myslíte si, jaký nejste kujón.

Jako takhle. Nápad to není špatný, až na takový maličkatý detail…

1) Poslední závoz zimní kolekce se děje někdy během prosince. Pak už nechodí nic a obchody musí vyžít s tím, co mají.

2) Jak už jsme si řekli, do slev frčí nejprve to nejméně prodávané (většinou to se špatným střihem, nekvalitním materiálem, psychedelickým blyštivým Micky Mausem přímo uprostřed hrudníku, víme…) zboží.  

Co z toho, co vyplynulo, plyne?

A) Jestliže najdete po Vánocích v obchodě svůj vytoužený kabát s 50% slevou – gratulujeme, ale nemáte vkus, anebo na vás čeká s kabátem prima překvápko (třeba, že má knoflíky a díry totálně mimo, čili to nejde zapnout).

B) Jestliže najdete po Vánocích svůj vysněný kabát v obchodě bez slevy – gratulujeme, máte vkus, ale jestli chcete kabát za půlku, budete si muset rozložit spacák u stojanu a číhat, až ho ten nebožák obchodníček zlevní, aby vám ho někdo nevyfouknul (třeba prodavačky z daného obchodu, kteří na něj mají také delší doby zálusk, že…)

C) Jestliže svůj vysněný kabát v obchodě nenajdete – už ho pravděpodobně nenajdete nikdy. Bestsellery se bohužel většinou prodají sami už za plnou cenu a do slev se ani nepodívají. Soráč, paroháč, tuhle šanci jste bohužel prošvihli a další nebude. Jděte domů, otevřete si láhev červeného vína, naplňte ohřívací láhev a pobrečte si u Deníku Brigit Jones. Uvidíte, že se vám uleví. A zkuste štěstí zase za rok, no...


Tak jo, přátelé, jestli jste dočetli až sem, máte můj obdiv a dejte si s pomyslným já high five.


Mějte hezké Vánoce a připravte se: slevy startují za 3, 2, 1...

You Might Also Like

4 komentářů

  1. Skvěle napsaný článek! :) I jsem se zasmála :))

    MIA

    OdpovědětVymazat
  2. Dala jsem si high five :D Nesnáším obchoďáky a nakupování a období slev je pro mě děsivý :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také si velmi oddychnu, až bude slevová fáze za námi. Těším se na uklizené a načinčané obchody bez agresivních laciných nápisů vypalující zorničky. Díky Silwiniel za komentář :)

      Vymazat

Prosím, zde zanechte zprávy a buďte zdrávi ♡

Se může též líbiti...

Pan Paprika

Můj muž je Maďar. A s Maďary se to má tak, že jim v žilách koluje pálenka a místo lymfy mají paprikový krém. Uvažujete-li o tom, že si ...

Je libo info o novém článku?